Petíció a kormánynak: legyen végre szakma a járművezetés!

2018. június 06. - Magyar Szakszervezet

kamion.jpg120 évig vártak, de már megelégelték a segédmunkási besorolást a hivatásos sofőrök, ezért a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége (KSZOSZ) petícióban kéri a kormánytól a járművezetés szakmává nyilvánítását.

A súlyos létszámhiánnyal küzdő ágazatban egyre gyakrabban hallani a fiataloktól, hogy segédmunkásként nincs jövőkép és előrelépési lehetőség, ezért nem is választják ezt a pályát. A szakmásítás egyébként az államnak egyetlen forintjába sem kerülne, viszont ezzel meg lehetne állítani a tömeges elvándorlást – hangsúlyozza Nemes Gábor, a KSZOSZ elnöke.

Kritikus a létszámhiány a közúti, teherfuvarozói és a városi – közösségi – közlekedésben is, ezért a szakszervezetek minden követ megmozgatnak, hogy megakadályozzák a további tömeges elvándorlást, s hogy vonzóbbá tegyék az évtizedekkel ezelőtt még szakmaként nyilvántartott foglalkozást. A KSZOSZ az egyik legnagyobb problémának azt tartja, hogy ezt a nehéz, felelősségteljes munkát csak segédmunkási besorolásban lehet végezni – hívja fel a figyelmet a szakszervezeti vezető.

A szövetség ezért petícióban kéri a kormánytól a szakmásítást, ami életmentő lenne az ágazat számára. A nemzetközi forgalomban is részt vevő magyar járművezetők elsősorban azért hagyják el tömegével a hazai pályát, mert itthon – segédmunkási státusban – a minimálbért kapják, és a nyugdíjuk is ennek alapján képződik, miközben Nyugat-Európában a teljes, ráadásul a hazainál lényegesen magasabb jövedelem után adóznak, és onnan a magyar nyugdíj többszörösére számíthatnak.

Az ágazat szakmásítása az első lépés lehetne a kedvezőbb bérszerkezet kialakításához, s e foglakozás vonzóbbá tételéjhez – érvel Nemes Gábor. A probléma a buszvezetőket is érinti, ennek kapcsán az elnök felhívja a figyelmet arra, hogy az ő munkájukhoz is a segédmunkási vagy a betanított munkási szintnél lényegesen nagyobb felkészültségre van szükség.

Nemes emlékeztet rá: a szakmává nyilvánítás elsőként 1898-ban megtörtént, amikor a szakszervezeti mozgalom erősítésére létrehozott Szakszervezeti Tanács (Szaktanács) „a fuvaripari munkások számára” kivívta, hogy cselédek helyett ipari munkásoknak számítsanak, és kapjanak munkakönyvet. 120 évvel az első lépés után éppen itt az ideje megint lépni, így nem érheti az ágazatban dolgozókat a türelmetlenség vádja, de most betelt a pohár, vártunk eleget – szögezi le Nemes. Amennyiben a kormány szerinte valóban enyhíteni akar a létszámhiányon, akkor meghozza ezt a döntést.

 (Fotó: hirhatar.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://veledvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr8914026068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.