Ne a BKV-sofőröket vegzálják, ha nem működik a klíma a buszon!

2018. június 15. - Magyar Szakszervezet

bkv1.jpgElegük lett a BKV-s járművezetőknek a légkondicionáló berendezések kapcsán gerjesztett cirkuszból, az alaptalan támadásokból. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet határozottan visszautasítja a rosszindulatú vádakat, amelyek szerint a sofőrök az üzemanyag-megtakarítás érdekében nem kapcsolják be a buszok klímaberendezését. Ha az működik, a saját érdekükben is használják, hiszen órákat töltenek el a vezetőülésben.

Annak ellenére, hogy átmenetileg hűvösebbre fordult az idő, nem csitul, sőt egye erősödik a kánikulai napokon a BKV-buszokon tapasztalt hőség miatt gerjesztett botrány – hívja fel a figyelmet az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Szinte már tömegek állítják: a sofőrök szándékosan nem hűtik az utasteret. A hangulatkeltésben élen jár egy, a legnagyobb közösségi portálon szerveződött csoport, amelynek tagjai méltatlan támadásba lendültek, s különféle laikus állításokkal hergelik az utasokat a járművezetők ellen.

Ez Naszályi Gábor szerint borzasztóan kockázatos, mert az utasok indulatainak célpontja mindig a járművezető, akit verbálisan rendszeresen, de néha tettleg is bántalmaznak, és elég egy szikra, hogy elszabaduljanak az indulatok. Márpedig az indulat, amit a napokban a buszok klímaberendezésének használata – illetve vélelmezett nem használata – miatt gerjesztenek egyesek, már több, mint szikra, hiszen egyesek hadjárat indítottak a sofőrök ellen – figyelmeztet az elnök. Naszályi szerint egyre fantasztikusabb állítások látnak napvilágot, amelyek köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. 

– Tisztázzunk egy alapvető helyzetet – javasolja –, amire sokan talán nem is gondolnak: míg az utasok legfeljebb néhány megállót tesznek meg a buszon, a sofőrök a legnagyobb hőségben is akár napi tíz órát töltenek el az utastérnél jobban átforrósodó vezetőfülkében. A sofőrülést hatalmas panorámaablakok veszik körül, s ezt a felületet órákon át kíméletlenül süti a nap. Elszánt mazochistának kell lennie annak az embernek, aki a gyilkos negyven fok ellenére sem kapcsolja be a hűtést azért, hogy – a vádaskodások szerint – spóroljon az üzemanyagon, mert ezzel akár hatvanezer forintot is keres.

Ez borzasztóan buta és rosszindulatú vád Naszályi szerint. A nyári időszakban ugyanis pontosan a klíma használata miatt megemelik a cégek – a BKV is – az üzemanyag-fogyasztási normát. Ennek a mértékét az adójogszabályok szabályozzák, s így a sofőrök havonta legfeljebb párezer forintot takaríthatnak meg. Ennyiért pedig egyetlen járművezető sem teszi ki magát önként hosszú órákig tartó kínlódásnak, hiszen a rendkívül hőség a járművezetőket is igencsak megviseli.

Arról nem beszélve, hogy a munkájukat szigorúan ellenőrzi a megrendelő – a Budapesti Közlekedési Központ –, illetve a munkáltató BKV, és a legkisebb szabálytalanságért is súlyosan megbüntetik a járművezetőt. A klíma szándékos kikapcsolása – vagy be nem kapcsolása – pedig nyáron az egyik legsúlyosabb vétség. Feltéve, ha a berendezés egyáltalán működőképes – jegyzi meg az elnök.

A BKV-nál egyébként a mai napig futnak elavult, légkondicionáló berendezés nélküli járművek, de ezek cseréje végtelenül lelassult, miután egy elhibázott politikai döntés miatt csak egy – alkalmatlan – gyártótól lehet buszokat rendelni – jegyzi meg az elnök. Felháborítónak tartja ugyanakkor, hogy a munkáltató nem szólal meg az alkalmazottai védelmében, s nem cáfolja az őket ért vádakat.

(Fotó: index.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://veledvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr214051160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.