Hőguta kerülgeti a járművezetőket

A BKV-nál nincs kánikulai üzemmód

2019. június 12. - Magyar Szakszervezet

bkvbusz.jpgTöbb tartalék járművet és több úgynevezett hőleváltó sofőrt kér már most, a nyár elején a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Évek óta jelzik: életveszélyes, ha a járművezetők a kánikulában nem pihenhetnek eleget a fordulók között, ám erre megnyugtató választ a mai napig nem adott a cég A szakszervezet nem tűzoltást, hanem biztonságos megoldást sürget, még mielőtt egy sofőr rosszulléte tragédiához vezetne.

Már most szenvednek a kánikulától a BKV járművezetői, hiszen a hatalmas ablakok mögötti vezetőülésben szinte percek alatt elviselhetetlenül forróvá válik a levegő, s az utastér hűtését – már ahol egyáltalán van – elől szinte nem is érezni – hívta fel a BKV vezetésének is a figyelmét Naszályi Gábor.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke nem először szól arról, hogy a klímaváltozás miatt egyre erősödő nyári forróságot nehezen viselik a járművezetők, s miközben naponta utasok ezreinek az életéért felelnek, esetleg maguk is rosszulléttel küzdenek, mert két forduló között nincs idejük kellően felfrissülni. A szakszervezet évek óta sürgeti a megoldást, ám úgy tűnik, a BKV-nál még mindig nem hiszik el az illetékesek, hogy megváltozott a klíma, s a kánikulai hőség hatásainak csökkentésére átgondolt, jól felépített rendszerrel előre készülni kell. 

A cégvezetés azonban egyszerűen nem hajlandó erre, a buszos ágazatban nincs előre kidolgozott kánikulai menetrend – a villamosközlekedésben legalább van valami enyhítés –, s már csak akkor intézkednek, ha valaki rosszul lesz, s kidől a sorból. Megnyugtató megoldás azonban még akkor sincs, mert egy-egy műszakban legfeljebb kettő, de legtöbbször csak egy helyettesítő ember van.

Arra aztán már végképp nem készül a cégvezetés, hogy egyszerre esetleg két járművezetője is váltást kér az elviselhetetlen hőség miatt. Naszályi tapasztalata szerint ráadásul a cégnél nem verik nagy dobra, hogy van tartalék ember, ezért még aki tud róla, az sem mer cserét kérni. Legtöbben azt hiszik ugyanis, hogy a bajok megelőzésére, felfrissülésre nem vehetik igénybe a váltást. Ebből előbb-utóbb nagy baj lehet – véli az elnök.

Naszályi Gábor ismét felhívja a BKV illetékeseinek a figyelmét, hogy addig intézkedjenek, amíg nem nem történik súlyos baleset, mert nem a tüzet kell oltani, hanem meg kell előzni azt. Vagyis, nem csak azt kell leváltani, aki már rosszul van, hanem időben és átgondoltan, megfelelő terv alapján kell „forgatni” a személyzetet, hogy mindenki fel tudjon frissülni. Ráadásul a kánikulai üzemmódra már most, a nyár elején át kell állni, mert egy napközben elrendelt hőségriadóra azonnal már nem tud reagálni a rendszer.

(Fotó: Wikipedia)

A bejegyzés trackback címe:

https://veledvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr8014890786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.06.13. 14:25:57

Ez Magyarország, ahol addig, amíg nincs egy sok halálos áldozatot követelő baleset, nem történik semmi. Utána meg majd a buszvezető háziorvosát fogják hibáztatni, hogy miért nem szólt, hogy nagy melegben próbáljon vízparti árnyékban vezetni!

aspectratio67 2019.06.13. 14:56:45

Bkvnál csak 2 dologgal nem foglalkoznak: az emberek és a buszok állapotával...

kvadrillio 2019.06.13. 18:58:22

nemértem ! a döntéshozók klimatizált gépkocsikban furikáznak és nagyon jól érzik magukat 40 fokban is !+...Mi is akkor a probléma ??? :O)))

kolomparlole1114 2019.06.13. 20:26:39

"Hőguta kerülgeti a járművezetőket"

Hát még az utasokat! Akkor se kapcsolják be a klímát ha van és működik, sőt sokszor a fűtés megy, hogy a motort hűtse, mi meg baszódjunk meg a dobozban...

kolomparlole1114 2019.06.13. 20:28:02

@aspectratio67: Meg az időjárással. Minden télen jön az "erre nem voltunk felkészülve" picsogás. Nem láttak még havat soha életükben? És ezt nekünk el is kéne hinnünk? (Mondjuk most jó lenne némi hó.)

kolomparlole1114 2019.06.13. 20:31:53

"a BKV-nál még mindig nem hiszik el az illetékesek, hogy megváltozott a klíma"

Miért, megváltozott? A mánáger elvtársaknak klímás iroda jár, ott nincs globális felmelegedés!

Európai téridő 2019.06.13. 22:07:05

Azért az ottani szaxervezeti vezetők sem kóserek. Kicsit lózungos a problémafelvetés és a valós probléma is ebben az összefüggésrendszerben kicsit mellékessé silányul.

efi 2019.06.13. 22:42:47

Mi a rossebbnek nem alapdolog 2019-ben - nemcsak a buszokon, hanem mindenhol - a normális hőmérséklet, vagyis a klíma? Törvényileg kéne már előírni, vagy nem tudom. Nem vagyunk állatok. (Bár azok jobb körülmények között vannak sokszor és dress codejuk sincs)

CyberPunK 2019.06.13. 22:47:08

A hőmérséklet miatti csere már csak egy tünet. Ez a rohadt szolgáltató nem tart fent tartalékokat, ha valahol pótolni kell, akkor menetrendből szedi ki a járatokat. Kedves szakszervezet, azért miért nem léptek fel, hogy menetrendből kiszedni buszokat, pláne út közben, konkrétan az üzletszabályzat megsértése? Ha nem lenne közüzem megzavarása a pakliban már rég bejátszottam volna, hogy anyád fogja befejezni itt az utazását önszántából, te meg nem rakhatsz le szerződés szerint.

ember100 2019.06.14. 00:13:18

@CyberPunK:
Helló !

Szagszervezet meg a lyogaik ? amit a Fényességes Vezető és bandája szétvert ?
Na az most nincsen Magyarországon !!!!!

Jankove 2019.06.14. 02:29:35

@efi: ...Én kiegyeznék abban is, ha nyitható ablakok lennének a járműveken, mint régen.

Szelid sunmalac 2019.06.14. 07:58:08

Osztan miert nem veri senki az asztalt a keruleti jegyzonel, a parlamenti kepviselonel, meg a polgarmester titkarnojenel, mi? MI?!

Weißkopf 2019.06.14. 08:55:26

@CyberPunK: "nem tart fent tartalékokat": mármint sofőröket? Nem védem sem a BKV-t, sem a BKK-t, de tele van a járműpark hirdetésekkel: 'nálunk vezető székbe ülhet' (kb.), vagyis kevés a járművezető, kötéllel kell fogni a jelentkezőket. Persze hogy nincs tartalék buszvezető, aki leváltsa a rosszul lett kollégáját.

citrix 2019.06.14. 11:17:24

Ha valaki lelakott, nemhogy klíma de szellőzés lehetősége nélküli húszontúli buszokat akar látni, jöjjön Dunaújvárosba a KNYKK csodálatos járművei várják. Az utastér hőmérséklete bőven 40 fok felett, a kapaszkodók forróak. A sofőrök élete elképzelhető milyen lehet. Az állami szféra egyéb részében viszont ha egy autó 3-4 éves, lecserélik újra, nem vacakolnak, szeretik a klassz kocsikat az elvtársak. A KNYKK kizárólag öreg, használt buszokat szerzett be városi forgalomba, innen-onnan, még van az NDK-ból visszavásárolt Ikarus is... Számoljunk hány éves lehet az az őskövület ami jó 10 évet Honecker alatt szolgált majd visszahozták. Kb 40 éves és ez a menő.