Egy esetleges karanténra vonatkozó pontos forgatókönyvet, a járvány elleni hatékony védelmet is kér a BKV-sofőrök számára a fővárosi közlekedési cégnél működő két szakszervezet. Az utasokkal való közvetlen érintkezés elkerülése érdekében felfüggesztenék a járműveken való jegyvásárlást, s elvárják, hogy minél több vezetőfülkés buszt, villamost küldjön forgalomba a cég, mert ezekben némileg el lehet különíteni a tömegtől a sofőröket.
Mivel a koronavírus terjedése miatt egyre aggasztóbb hírek érkeznek, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) és a Közlekedési Alkalmazottak Polgári Szakszervezete közös levélben kérte fel a BKV vezérigazgatóját, Bolla Tibort, hogy a legszigorúbb óvintézkedések bevezetésével próbálja megvédeni a fertőzéstől a járművezetőket – közölte Naszályi Gábor. Az EKSZ elnöke szerint ebben a helyzetben a védekezésre, a megelőzésre kell helyezni a hangsúlyt, ami egyébként nemcsak feladata, hanem kötelessége is a munkáltatónak.
Az ügyben a két aláíró szakszervezet hivatalosan is konzultációt kezdeményezett. A majdani egyeztetésen a szakszervezetek azt is tudni akarják, van-e a cégvezetésnek vagy a tulajdonosnak – a fővárosi önkormányzatnak – karantén idejére szóló részletes forgatókönyve. Tudják-e az illetékesek például azt, hogy miből fognak megélni azok a sofőrök, akik egy esetleges zárlat elrendelése miatt hetekre kiesnek a munkából?
A dolgozók tisztán akarnak látni: karantén idejére táppénzt vagy teljes bért kapnak, s mi lesz a havi keresetük jelentős részét kitevő pótlékokkal. Naszályi attól tart, hogy a BKV-nak nincs ilyen helyzetre való intézkedési terve.
Az érdekvédők álláspontja szerint a cégnek a biztonságos munkakörülmények megteremtése érdekében megfelelő védő-, fertőtlenítő és különféle higiénés eszközöket kell biztosítania a munkavállalók számára. A szakszervezetek javasolják a járművek folyamatos, megfelelő fertőtlenítését úgy, ahogyan azt a MÁV-nál is teszik a szerelvényekkel.
Naszályi szerint a biztonság érdekében el kell halasztani a nem létfontosságú, nagy létszámú oktatásokat, s fel kell függeszteni a járműveken való jegyértékesítést. Utóbbit azért, hogy csökkentsék a közvetlen érintkezést a sofőr és utasok ezrei között.
Az EKSZ ezúttal is „visszasírja” a BKK kezdeményezésére megszüntetett sofőrfülkéket, amelyeknek most, járvány idején különösen fontos szerepük lenne, hiszen elkülönítené a járművezetőket az utasoktól. Az egyeztetést szorgalmazó két szakszervezet elvárja, hogy a járvány lefújásáig a cég elsősorban olyan járműveket küldjön forgalomba, amelyekben van fülke.
Az EKSZ olyan munkabizottság felállítását is kezdeményezi, amely nemcsak összehangolja a szükséges tennivalókat, hanem ellenőrzi is azok teljesítését, s azt is, hogy a munkavállalók megkapják-e a szükséges írásos tájékoztatókat egyebek között arról, mit kell tenni karantén meghirdetése esetén, valamint azt is, hogy milyen illetményt kapnak erre az időre a munkából kivont dolgozók – magyarázza Naszályi.
A szakszervezetek arra is kíváncsiak, hogy eddig milyen óvintézkedéseket tett a cégvezetés, s járvány idejére milyen további haváriaterve van. Az érdekvédők remélik, hamarosan egyeztethetnek a vezérigazgatóval az intézkedési terv részletei mellett arról is, hogy mennyi pénz jár majd egy esetleges karantén esetén a munkából kivont dolgozóknak.
(Fotó: 24.hu)