Akár önállóan, a többi szakszervezet nélkül is kollektív munkaügyi vitát kezdeményez az érintett munkáltatóknál a Vasutasok Szakszervezete, amennyiben záros határidőn belül nem tesznek korrekt bérajánlatot. Az elnökség a sztrájk előszobájának számító nyomásgyakorlásra azért adott felhatalmazást az elnöknek, mert a bértárgyalásokon kialakult helyzet nem szolgálja a tagok érdekeit – írja közleményében a VSZ.
Megelégelte a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) az érdemi bértárgyalások halogatását, mert az érdekvédők hónapok óta hiába várják a munkáltatók ajánlatát. Az elnökség ezért úgy döntött: felhatalmazza az elnököt, Meleg Jánost, hogy egyeztessen a többi érdekelt szakszervezettel, s kezdeményezzenek közösen kollektív munkaügyi vitát az érintett munkáltatónál.
A VSZ elnöksége azonban még ennél is továbbment: felkérte az elnököt, hogy a nyomásgyakorlásnak ezt a módját akár önállóan, a többi érdekvédő nélkül is kezdeményezze. Mint ismert, a kollektív munkaügyi vita a sztrájk előszobájának, de mindenképpen az első hatásos nyomásgyakorlásnak számít, amellyel a szakszervezet hivatalosan is jelzi a munkáltatónál, hogy elfogyott a türelem.
Az elnökség erről azt követően döntött, hogy értékelte a MÁV-csoport és a Rail Cargo Hungaria idei évre vonatkozó bérajánlatát, s megállapította, hogy a tárgyalásokon kialakult helyzet nem szolgálja tagjaink érdekeit. Értsd ezen: nincs ajánlat – mondta Meleg János. Az elnök emlékeztet: a több tételből álló, összesen kétszámjegyűre kalkulált szakszervezeti követelés jó ideje ismert a munkáltatók előtt, hiszen arról a vasútnál működő nagy szakszervezetek írásban közösen tájékoztatták a cégvezetést, amely érdemben még arra sem reagált.
Igaz, szóban minden illetékes elismerte, megérdemlik a vasutasok a kétszámjegyű emelést, s a súlyos gondot okozó elvándorlást is csak méltányos bérekkel lehet megakadályozni. A tulajdonos eddig mégsem tett ajánlatot.
A kollektív munkaügyi vita az első jelentős eszköz, és ha nem járnak sikerrel, már a sztrájkról, s a munkabeszüntetés idejére biztosítandó elégséges szolgáltatás részleteiről lehet tárgyalni. Azzal kapcsolatban, hogy a törvény által előírt mérték nem lehet kevesebb az elővárosi forgalomban 66, a távolsági közlekedésnél pedig 50 százaléknál, Meleg megjegyzi: van néhány olyan törvényes eszköz, amellyel meg lehet bénítani az egész ország vasúti közlekedését. Ezeket azonban az elnök nem részletezte, mert – mint mondta – nem lenne célszerű előre kijátszani a lapokat.
(illusztráció: Facebook)