Több tartalék járművet és több úgynevezett hőleváltó sofőrt kér már most, a nyár elején a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Évek óta jelzik: életveszélyes, ha a járművezetők a kánikulában nem pihenhetnek eleget a fordulók között, ám erre megnyugtató választ a mai napig nem adott a cég A szakszervezet nem tűzoltást, hanem biztonságos megoldást sürget, még mielőtt egy sofőr rosszulléte tragédiához vezetne.
Már most szenvednek a kánikulától a BKV járművezetői, hiszen a hatalmas ablakok mögötti vezetőülésben szinte percek alatt elviselhetetlenül forróvá válik a levegő, s az utastér hűtését – már ahol egyáltalán van – elől szinte nem is érezni – hívta fel a BKV vezetésének is a figyelmét Naszályi Gábor.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke nem először szól arról, hogy a klímaváltozás miatt egyre erősödő nyári forróságot nehezen viselik a járművezetők, s miközben naponta utasok ezreinek az életéért felelnek, esetleg maguk is rosszulléttel küzdenek, mert két forduló között nincs idejük kellően felfrissülni. A szakszervezet évek óta sürgeti a megoldást, ám úgy tűnik, a BKV-nál még mindig nem hiszik el az illetékesek, hogy megváltozott a klíma, s a kánikulai hőség hatásainak csökkentésére átgondolt, jól felépített rendszerrel előre készülni kell.
A cégvezetés azonban egyszerűen nem hajlandó erre, a buszos ágazatban nincs előre kidolgozott kánikulai menetrend – a villamosközlekedésben legalább van valami enyhítés –, s már csak akkor intézkednek, ha valaki rosszul lesz, s kidől a sorból. Megnyugtató megoldás azonban még akkor sincs, mert egy-egy műszakban legfeljebb kettő, de legtöbbször csak egy helyettesítő ember van.
Arra aztán már végképp nem készül a cégvezetés, hogy egyszerre esetleg két járművezetője is váltást kér az elviselhetetlen hőség miatt. Naszályi tapasztalata szerint ráadásul a cégnél nem verik nagy dobra, hogy van tartalék ember, ezért még aki tud róla, az sem mer cserét kérni. Legtöbben azt hiszik ugyanis, hogy a bajok megelőzésére, felfrissülésre nem vehetik igénybe a váltást. Ebből előbb-utóbb nagy baj lehet – véli az elnök.
Naszályi Gábor ismét felhívja a BKV illetékeseinek a figyelmét, hogy addig intézkedjenek, amíg nem nem történik súlyos baleset, mert nem a tüzet kell oltani, hanem meg kell előzni azt. Vagyis, nem csak azt kell leváltani, aki már rosszul van, hanem időben és átgondoltan, megfelelő terv alapján kell „forgatni” a személyzetet, hogy mindenki fel tudjon frissülni. Ráadásul a kánikulai üzemmódra már most, a nyár elején át kell állni, mert egy napközben elrendelt hőségriadóra azonnal már nem tud reagálni a rendszer.
(Fotó: Wikipedia)