Veled vagyunk

Rendhagyó segélykiáltás: itt a vasutasok követeléscsomagja

2019. november 12. - Magyar Szakszervezet

ma_v_1.jpgÚj típusú hároméves bérmegállapodást, munkaidő-csökkentést, 3 millió forintos hűségpénzt, a kedvezményes nyugdíjba vonulás új rendszerét, valamint értékesebb cafetériát is követel a Vasutasok Szakszervezete abban a 14 pontos csomagban, amelyet rendhagyó módon a MÁV-csoport vezetésének felkérésére tett a döntéshozók asztalára. 

Változatlanul mélyponton a vasút, továbbra is kritikus a létszámhiány, a MÁV munkaerő-toborzó erőfeszítései egyelőre nem sok eredménnyel jártak, miközben a szakszervezetek egyre sürgetik a megoldást. Éppen ezért kapóra jött és nagyon időszerű is volt a MÁV-csoport vezetőinek felkérése: a munkavállalók képviselői tegyenek javaslatot a kritikus helyzet megoldására.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) leporolta, frissítette régi követelésrendszerét, amelyet ezúttal 14 pontba foglalt össze. A VSZ-nél úgy vélik, javaslatukkal ki lehet rántani a vasutat a mélypontról, sőt színvonalasabbá is tehetnék a szolgáltatást – ismertette a követeléscsomag lényegét Meleg János, a szakszervezet vezetője.

A követeléscsomagban a VSZ minden eddiginél határozottabban szorgalmazza a MÁV-csoporthoz tartozó vállalatok integrációját, s kritizálja egyebek mellett a cég külső és belső – a munkavállalóknak és utasoknak szánt – kommunikációját, valamint a fejlesztések színvonalát és lassú tempóját is.

A szakszervezet a regionális gondok enyhítésére bevezetné a hazánkban még kevéssé általános áttelepülési programot, amelyhez jó minőségű vállalati lakások, színvonalas munkásszállók vagy minőségi bérelt lakások kellenek. A 14 pontos csomagban az érdekvédők a menetkedvezményi problémák rendezését is sürgetik.

A napi munkaidő csökkentése fontos pontja az összeállításnak – hívja fel a figyelmet az elnök. Ehhez a munka törvénykönyvét is módosítani kell, ezért a VSZ-nél elvárják, hogy a változtatás érdekében a munkáltató is járjon közbe a tulajdonosnál – szögezi le Meleg János. Szerinte azonban elengedhetetlen a munkakörülmények javítása is, hiszen az tarthatatlan, hogy számtalan helyen nincs kulturált tisztálkodási lehetőség, s még „pottyantós” WC-ből is van jócskán a vasút területén. 

A követeléscsomag része a megszüntetett korkedvezmény és korengedmény rendszerének újragondolása is, hiszen ezzel régóta tartozik a kormány a munkavállalóknak. Szerepel a sorban a képzési reform is csakúgy, mint az átlátható tarifarendszer, a vasútszakmai minimálbér, tisztességes bérpótlék, valamint a 3 millió forintos hűségpénzrendszer bevezetése is. 

A VSZ a szakszervezetek közül talán elsőként követel értékesebb cafeteriát, s nem utolsósorban az eddigitől eltérő felépítésű hároméves bérmegállapodást, valamint az egészségmegőrző program bővítését.

Meleg János szerint a tulajdonos és a munkáltató akkor tenné a legjobban, ha elfogadná, s megvalósítaná a szakszervezeti követeléseket és jobbító javaslatokat, mert csak így lehet a magyar vasutat színvonalassá, versenyképessé tenni, s biztonságban működtetni.

(Fotó: 24.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://veledvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr8115303104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása