Veled vagyunk

Az AB szerint a közmunkásnak csak a húsz nap alapszabadság jár

2017. december 26. - Magyar Szakszervezet

ko_zmunka.jpgNincs azzal semmi baj az Alkotmánybíróság szerint, hogy a közfoglalkoztatottakat mindössze húsz nap szabadság illeti meg évente, miközben a „rendes” munkavállalóknak életkoruktól függően pótszabadság is jár, ami egy 25 esztendős dolgozó esetében plusz egy, de 45 év felett már tíz nap.

Valaki még 2012-ben fordult az Alkotmánybírósághoz (AB), mert szerinte alaptörvény-ellenes, hogy a munka törvénykönyvének (Mt.) a szabadság megállapítására vonatkozó szabályai a közmunkásokra nem érvényesek. Az akkor hatályos közfoglalkoztatási törvény szerint ráadásul a szabadság kiadásának időpontját a foglalkoztató maga határozhatta meg, s az érintetteknek ebbe semmilyen beleszólásuk nem volt. Ez utóbbi rendelkezést 2015-ben törölték, így azóta az Mt. általános szabályai szerint kell kiadni a közmunkásnak is a szabadságot.

Ami azonban változatlanul húsz nap, ezért az alkotmányjogi panasz részben továbbra is aktuális maradt. A testület azonban nem kapkodta el a dolgot, mert bő öt évre volt szüksége arra, hogy pontot tegyen az ügy végére. A beadványozó persze különösebben nem örülhet a karácsonyi ünnepek előtt nem sokkal kihirdetett határozatnak, mert az AB kimondta: aki közmunkás, érje be a húsz nappal.

Az Mt. szerint minden munkavállalónak húsz nap alapszabadság, valamint a huszonötödik életévétől egy, a huszonnyolcadik életévétől kettő, a harmincegyedik életévétől három, a harmincharmadik életévétől négy, a harmincötödik életévétől öt, a harminchetedik életévétől hat, a harminckilencedik életévétől hét, a negyvenegyedik életévétől nyolc, a negyvenharmadik életévétől kilenc, a negyvenötödik életévétől tíz munkanap pótszabadság jár.

A testület tehát elutasította a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló törvény egyes rendelkezéseinek alaptörvény-ellenességének megállapítására, valamint alkalmazásának általános kizárására irányuló indítványt. Miközben azt nem vitatták, hogy az alaptörvény a munkavállaló alapjogaként rögzíti a napi pihenőidőhöz, a tartós pihenését szolgáló heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz való jogát.

Mindez pedig a közfoglalkoztatottak esetében is valóban érvényesül, hiszen a napi munka végeztével hazamehetnek, szombat-vasárnap általában nem kell dolgozniuk, s van rendes évi szabadságuk is, amelyből az általános szabályok szerint hét nappal maguk rendelkeznek. A közmunkások esetében a 2015-ös törvénymódosítás egyébként éppen annyit jelentett, hogy azóta erről a hét napról ők is dönthetnek.

Közbevetőleg érdemes megjegyezni, hogy az Mt. szabadságra vonatkozó szabályai enyhén szólva is munkáltatóbarátnak tekinthetők. Vagyis: a foglalkoztató évente hét nap szabadságot legfeljebb két részletben a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni. A többi szabadságot úgy kell kiadni, hogy a munkavállaló naptári évenként egy alkalommal, legalább tizennégy egybefüggő napra mentesüljön a munkavégzési kötelezettsége alól. A szabadság kiadásának időpontját a munkavállalóval legkésőbb a szabadság kezdete előtt tizenöt nappal közölni kell, s ha betartják a tizenöt napot, a dolgozó akkor maradhat otthon, amikor a főnöke akarja. Tessék így megtervezni egy nyári nyaralást!

Az AB egyébként a húsz nap kapcsán azzal érvelt, hogy az pontosan annyi, mint az Mt.-ben rögzített alapszabadság, így a közmunkások hátrányos megkülönböztetéséről nyilván szó sem lehet. Hivatkoztak ugyanakkor egy uniós irányelvre, amely legalább négy hétben határozza meg az éves fizetett szabadság minimális időtartamát. Hát, ebből a szempontból is rendben van a dolog, hiszen a húsz nap szabadság éppen négy teljes hetet jelent.

Az alkotmánybírák szerint tehát nincs azzal semmi gond, hogy egy 45 éves „rendes” munkavállalónak harminc, az ugyanolyan életkorú közmunkásnak meg csak húsz nap jár. Miután az alapszabadság mindkét foglalkoztatotti körben ugyanannyi, tehát húsz nap, a vizsgált rendelkezés nem sérti az alaptörvényt – magyarázták a bizonyítványt a bírák. Bizonyára igazuk van…

Mindezzel összefüggésben az is felvetődhet, hogy mi van a minimálbérrel? Mert ott is tetten érhető a hátrányos megkülönböztetés. A minimálbér idén bruttó 127 500 forint, de ugyanez a közmunkások esetében már csak 81 530 forint. A szakmunkások esetében alkalmazandó garantált bérminimum esetében még durvább a különbség: a 161 000 forinttal áll szemben a 106 555 forint. Igaz, az AB-nek erre a felvetésre egy korábbi döntés alapján megvan a válasza, mert a közfoglalkoztatás atipikus munkaviszonynak minősül, amely funkcióját tekintve a szociális rendszerhez kapcsolódik.

(Fotó: nepszava.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://veledvagyunk.blog.hu/api/trackback/id/tr9313525777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemecsekerno_007 2017.12.27. 13:12:52

- Hiába védik az ember jogait, jogokból nem igazán lehet fizetni a számlákat.
- Ha mégis ezt erölteti sok írástudó, akkor már felmerül az ő felelősségük is.
- ha csak így tudnak "segíteni" akkor el kéne gondolkodni rajta, hogy van-e ennek értelme. (már a kattintásvadászaton és a lelkiismeret nyugtatásán kívül)

Mert ez így eléggé öncélú, szociális demagógia vastag humánus mázzal leöntve.

Jossarian 2017.12.27. 17:04:47

Mar az is elkepeszto, hogy ezek a semmiresemjo lenyek akar egy nap fizetett szabadsagot is kapnak... 20 nap, ugrandozniuk kellene oromukben

kunzoo 2017.12.27. 18:05:05

@Jossarian:
Sok helyen a szakmunkát közmunkással végeztetik el pl parkfenntartás. Ez szerintem disznóság.

Jossarian 2017.12.27. 18:12:14

@kunzoo: Parkfenntartas miota szakmunka??? Nagyon helyesen teszik, hogy veluk vegeztetik el, ezek masra ugysem jok, takaritsanak csak es parkrendezzenek. Am fizetett szabadsagot tovabbra sem adnek nekuk amugyis ellazsaljak a munkaidejuk felet. Akkor mennyit is keresnek valojaban?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 18:17:19

@kunzoo:

A parkfenntartás miféle szakmunka? Fűnyírás, faágak lenyesegetése, falevél begyűjtése? 10 perces OKJ-tanfolyam?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 18:19:32

@Jossarian:

"amugyis ellazsaljak a munkaidejuk felet"

Többnyire így van. Én is látom a faluban, iféle munkát végeznek, csak úgy tessék-lássék: söprögetés, fűkaszálás, ilyesmi. Akkor én is szakmunkát végzek, amikor a motoros fűkaszával lenyírom a füvet vagy a gazt a gyümölcsösben?

úgyiselfelejtem 2017.12.27. 20:09:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: traktorok vezetése, hozzájuk tartozó gépek kezelése, karbantartása, javítása, motorfűrészek kezelése, stb. igenis szakképesítést igénylő tevékenységek.
Persze otthon mindenki úgy csinálja, ahogy akarja, még mesternek is képzelheti (ahogy látom képzelik is) magát.
ui.: minden szakmát le lehet degradálni annyira, mint amennyire a parkrendezést az előbb

kunzoo 2017.12.27. 20:25:32

@Jossarian: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ja. aztán meg lehet nézni az Augusztusban kopasz gesztenyefákat Az égig felnyurgult sövényeket, a borzasztóan metszett rózsákat. Lassan a parkjaink kikopnak vagy mindenhová az árvácskát ültetik aztán lehet gazolgatni végtelenségig. Elrakják a méregdrága gyepszőnyeget aztán két év múlva felgazosodik/gombásodik mert a fenntartásához már nem értenek.

Keszthelyen láttam vörös levelű juharfákat. Fehérlettek a lisztharmattól, érzékeny rá. Erre betelepítik az ország egyik legpárásabb fekvésű városába.

Tihanyban a hőségriadó alatt láttam a damilos géppel dolgozni embereket ahhoz be kell öltözni nem lehet egy klottgatyában csinálni hiába vagy kinn a napon. Megnézném hány órán keresztül bírnád. lehet harminc perc múlva jönne a mentő érted. Sok helyen meg nem lehet hajnalban csinálni csendrendelet miatt.

lehet fikázni másokat de akkor pöszén állna a szátok ha nem vinnék el a szemetet, (kukás, ugye megérdemli mér nem tanult) vagy lábszárig érő gazban lenne a játszótér (á la Hódmezővásárhely)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 20:33:04

@úgyiselfelejtem:

"még mesternek is képzelheti (ahogy látom képzelik is) magát."

Személyeskedj a szocialista szexmunka hőse címet büszkén viselő édesanyáddal. Én nem szóltam hozzád. Ha megszólítasz, legalább tanúsíts némi jó modort. A személyeskedés nem az.

"gépek kezelése, karbantartása, javítása"

Na persze, a gépek javítását a 8 általánost vagy még azt sem végzett, a mai szakmunkáshiányban is munkát találni képtelen közmunkás javítja, nem is a szakszerviz. Már eleve ilyen hülyének születtél vagy kemény munka árán jutottál el a hülyeség ezen magas fokára?

"traktorok vezetése, hozzájuk tartozó gépek kezelése ... motorfűrészek kezelése, stb. igenis szakképesítést igénylő tevékenységek."

Nyilván, a motoros fűrész kezelését több éves szakmunkásképzőben lehet megtanulni.
A traktor vezetéséhez meg jogosítvány kell, de az nem szakmunkásbizonyítvány.

"minden szakmát le lehet degradálni annyira, mint amennyire a parkrendezést az előbb"

LEdegradálni, na persze. Magyarul hol tanultál?

Jossarian 2017.12.27. 20:36:54

@kunzoo: te is megertel mar kozmunkara, ha mar nem az tolti ki az ures eletedet. Reszletekbe vago atfogo elemzest irtal, csak a lenyeget hagytad ki belole. (csak megjegyzem, a kukas szakma becsulendo, nem is kozmunkasokkal vegeztetik ezt a munkat. En is barmikor bevallalnam, ha ugy adodna, es egyaltalan nem szegyellnem. de hat ez neked ugyis magas...)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 20:38:28

@kunzoo:

"Tihanyban a hőségriadó alatt láttam a damilos géppel dolgozni embereket ahhoz be kell öltözni nem lehet egy klottgatyában csinálni hiába vagy kinn a napon."

Attól még nem szakmunka. Max. betanított munka.

"Megnézném hány órán keresztül bírnád."

Ettől sem lesz szakmunka: max. állóképesség kell hozzá, nem szaktudás. Mellesleg idén nyáron több órán át bírtam a tűző napon, mert kellett a telken. Bár ehhez semmi közöd.

"lehet fikázni másokat"

Senkit nem fikáztam, te szerencsétlen. Az még nem fikázás, ha meg merészelem említeni, hogy a fűnyírás meg a szemétszállítás/kukaürítés nem szakmunka.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 20:43:02

@Jossarian:

"a kukas szakma becsulendo"

Nem tudom, szakmunka-e, szerintem nem az, de becsülendő, az tény. Nálunk mindig reggel 3/4 8 és 8 között jön a kukásautó, órát lehetne igazítani hozzá. Ki szoktam menni, hogy azonnal behozhassam a kukát. Mindig köszönök a kukásoknak, ők visszaköszönnek. Gyakran jönnek ugyanazok az emberek. Néha váltunk pár szót, hát nem azok a buta és bunkó emberek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 20:43:34

Akarom mondani: minden kedd reggel

kunzoo 2017.12.27. 20:52:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Mondhatod ezt de okj szerint az. Pl a Bencés gimnázium tagintézménye Füreden oktatja. Sosem akkor jön a szaktudás igénye amikor minden oké hanem amikor baj van. Tudom túlzás de a paksi atomerőművet is elműködtetné pár betanított munkás egészen addig a pontig amikor valami baj nem lesz. Pl. nem ismer fel növényi betegségeket, kártevővel fertőzött szaporítóanyagot. Avagy akkor mondjunk le erről de akkor ne oktassuk állami pénzen.

Ha ott van, elvégzi a munkát akkor miért is nem illeti meg a minimálbér legalább? Ennyi erővel a tesco pénztárakban is lehetne közmunkás hisz csak húzogatja az árut a szalagon. A kórházi beteghordó is. minek nekik minimálbér? Vagy mindjárt vehetjük a polgármestereket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 21:07:43

@kunzoo:

"Mondhatod ezt de okj szerint az."

Lehet, de józan ésszel azért belátható, hogy egy benzines fűkasza használatához nem kell szakmunkásképzőt végezni. Egy kerti traktor vezetéséhez sem. A száraz ágak lenyeséséhez sem.

A metszés már más, de nem nagyon. Vannak szakemberek, de azok valóban mezőgazdasági szakiskolát végeztek, nem csak a metszéshez értenek. A közmunkás csak azt tudja, amit betanítottak neki.

A faluból ősszel sokan mentek almát szedni, napi 5 ezerért. Ez nem közmunka volt, hanem valami gyümölcstermesztő gazdaság foglalkoztatta őket napi alapon, abszolút hivatalosan, legálisan. Amikor már nem volt alma, a fákat metszették. Mivel jövőre nekem is metsze(t)nem kell a tavaly és idén ősszel elültetett kb. 40 gyümölcsfámat, megkérdeztem az egyiket, hogyan kell metszeni. Mint elmondta, kb. 2-3 perc alatt elmondták nekik, hogyan kell csinálni: ettől már szakmunkások lettek?

Én mindenesetre igazi kertész-szakemberrel metszetem majd meg a fáimat, fiatal fákat nem biztos, hogy úgy kell metszeni, mint a termőket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 21:09:47

@kunzoo:

"Pl. nem ismer fel növényi betegségeket, kártevővel fertőzött szaporítóanyagot."

Hát ezt nem is a közmunkás fogja megoldani.

kunzoo 2017.12.27. 21:42:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Nekem ez a szakmám (agrármérnök) és olyan problémám van mikor munkások metszenek hogy sokan csak sémákban képesek gondolkodni. Például megtanítom neki hogy az adott tőkeformát (szőlészet) hogyan kell metszeni akkor teljesen elakad ha más formájú tőkével találkozik. Eltér a tőke formája a sémától (viharkár, sérülés bármi) és a melós teljesen lefagy. Tehát a betanítás itt nem játszik talán csak új telepítéseknél lehet ezt csinálni mert fiatalon még egyformák a tőkék.

Almát jól metszeni nehéz dolog ott jellemzően saját dolgozókkal ment csak a dolog. Sok embernek nincs egy általános képe a növényről, koronás fáknál nincs térérzéke vagy beleérző képessége hogy hogy fog kinézni ha levág ezt azt. Aztán jön az hogy nem mer vágni végül lehet belenyúlni utólag.

A melós tapogatja egész nap a növényt nekik is jelezni kell ha valami gyanúsat látnak. Egy egy jó brigádért szinte harc van mifelénk inkább 6000-8000 ft per nap. Sajnos látszik hogy kevés fiatal van köztük azoknak is csak kis része képes arra hogy úgy dolgozzon ahogy a növénynek is jó

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 22:17:19

@kunzoo:

Én meg végképp nem értek hozzá, soha nem csináltam, eddig szinte végig Budapesten éltem, két éve költöztünk a nyugisabb falura. Köszönöm, amit írtál, ez is csak megerősített abban, hogy nem egy pár perc alatt betanított munkástól fogom eltanulni a metszés csínját-bínját.

A 40 fa vegyesen cseresznye, meggy, körte, alma, szilva, őszi- és sárgabarack, persze porzás szerint is válogatva, ezt a kertészetre bíztam. Tavaly ősszel még az egyik fentebb említett ember ültette el a 30 fát, még csak ki sem tányérozta őket, nem hogy dréncsöveket rakott volna be, utólag meg már csak tányérozni lehetett.
Ez aztán idén megbosszulta magát, nagy volt a szárazság, az öntözés meg fene tudja, mennyire jutott el a gyökerekhez. Mindenesetre pár fa kiszáradt, hiába öntöztem őket. Az idén őszi 10 fát már én ültettem, csak a gödröket ásattam ki, és mindegyikhez raktam dréncsövet, ahogy az áprilisi fagyokban elpusztultak pótlására még tavasszal ültetettekhez is, amelyek közül mind megmaradt, pedig sokan mondták, hogy a tavasziak nem fognak.

Szóval ez azért jóval több betanított munkánál, ha az ember jól akarja csinálni.

tuzharc 2017.12.27. 22:55:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Attól még nem szakmunka. Max. betanított munka. "

Kisgépkezelői tanfolyam kell hozzá (annak szerencsére csak 8 általános az előfeltétele), ha munkavégzés keretében csinálod.
Vajon hány közmunkásnak van ilyenje?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 23:10:22

@tuzharc:

"Vajon hány közmunkásnak van ilyenje?"

Fogalmam sincs, vsz. nem soknak.

Na de ez is azt a véleményemet támasztja alá, hogy a közmunkások alapvetően nem szakmunkát végeznek, ellentétben pár kommentelő állításával.

zenoe 2017.12.27. 23:20:23

Hát tisztelet a kivételnek, de látom itt is sok gyökér van, hogy stílszerű legyek, ha már parkfenntartásról esik a diskurzus :) Kertész vagyok és jó 15 éven keresztül foglalkoztam/ foglalkozok parkfenntartással. Egyedül és kisebb, nagyobb csapattal. Azt állítani, hogy a parkfenntartáshoz nem szükséges szaktudás körülbelül olyan, mint hogy a focihoz is mindenki ért. Látom.
Csak felsorolnám a teljesség igénye nélkül, hogy mi is tartozik a parkfenntartáshoz évszakok és terület szerint (az egyszerűbbek kedvéért). Mindenki döntse el, hogy kell e tudás a felsorolt folyamatokhoz:
Fű, gyep, pázsit (csak jelezném, hogy nem a véletlen műve, hogy más, más az elnevezés.
Tavasszal: Lombgereblyézés, gyepszellőztetés, talajerő utánpótlás. Ha van automata öntözőrendszer, akkor bizony az automata beüzemelése. Kisebb javítások (átlagosan a parkos rész 10%-a), fűnyírás
Nyáron: fűnyírás, Szükség esetén locsolás, vegyszeres, mechanikus gyomirtás, vegyszeres növényvédelem.
Ősszel: fűnyírás, lombgereblyézés, talajerő utánpótlás, füvesítés. Öntözőrendszer téliesítése.
Intenzív parkok esetén bizony virág kiültetés. Ez lehet egynyári, de legtöbb helyen van még kétnyári is. És olykor kombinálva hagymásokkal. Lásd a Balaton melletti kisközségeket. Tudod rabat, border, szalag ágyás. Tudod te minden tudó. Most nem biztos hogy jól írom, de aki utána néz majd kijavít. Istenem, hogy mindig mindenki kertész és parkfenntartó.
Na és most jönnek a fák: Vannak parkfák és sorfák. Biztos mindenki tudja, hogy miben különböznek, ugye. Mindegyik egyedi igényekkel. Nem csak ákác, meg gesztenyefa :) Van ami a napfényt, van ami az árnyékot kedveli, tűri. Van ami a kötött, van ami a laza talajt kedveli, hogy a kémhatást már ne is említsem. Van amelyiket rendszeresen metszeni kell, van amelyik az olló látványától is rosszul lesz (általában a nagy végálló rüggyel rendelkezők). Van amelyik picinyke marad, van amelyik óriás. Van amelyik lombhullató, van amelyik örökzöld. Tudtad, hogy a fenyők közt is viszonylag sok a lombhullató? Én igen, de az a városi parkfenntartónak titulált mókus nem, aki két másfél-méteres mocsáriciprust kidobott, mert nem volt rajta levél :D Remélem sikerül átteleltetnem :)
Cserjék, félcserjék: Mikor messük? Hát persze, hogy mindegyiket másmikor. Elő az Okj-s bizonyítványt :) Na és hogyan, ha már nem termőre metszünk? Mert itt is sok szempont van, nem csak a gyümölcsösökben. Bár az igaz, hogy annyira szoros határidők nincsenek, mint egy szőlőben, gyümölcsösben.
És akkor még olyan apróságok, hogy mivel és mikor mulcsozunk, permetezzünk, stb. Mert sajnos egy városi parkot, virágkiültetést sajnos védenünk kell, hogy egész évben szép maradjon. Milyen anyagokat építünk be, mert a kertészet is fejlődik, ha nem is olyan gyorsan mint más szakma.
Ja és a favágás, ami olykor elkerülhetetlen. Vagy egyszerűen csak az új, korszerű gépek használata. Amik olykor milliós nagyságrendűek, vajon ezen gépeket ki kezeli, kezelheti?
Én azt gondolom, hogy a kissé lenézet parképítő, parkfenntartó szakma több tiszteletet kaphatna, mert megérdemli. Még akkor is, ha látszólag faék egyszerű dolgokról van szó. És itt bizony most arra is gondolok, hogy lassan már arra se találok embert, hogy normálisan megássa a fák, cserjék alját, vagy egy virágágyást rendesen felásson.
Mindenkinek békés, boldog új esztendőt kívánok :)
Tiszteljük a parkjaink fenntartóit, mert ők bizony mindig kinn vannak, akkor is amikor meleg van és akkor is amikor hideg van.
Üdv: z

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 23:25:15

@tuzharc:

De mindegy is. Emlékszem, jópár éve láttam egy hatalmas plakátot a Lehel téren, a 12-es megállójában, valahogy így szólt: Az EU-ban minden munkakör betöltéséhez szakképzettség szükséges. Alatta vagy 100 OKJ-s tanfolyam felsorolása.

Ebben nyilván egy rakás politika is van, hiszen sokkal jobban hangzik, hogy az országban szinte mindenki képzett szakmunkás: szakképzett takarító (oppardon: higiéniai asszisztens), szakképzett edénymosogató (Angliában is kérik az OKJ-s mosogatói "diplomát"?), szakképzett fűkaszakezelő, szakképzett gereblyekezelő stb. És persze anyagi érdek, hiszen ezeket a tanfolyamokat valaki - gyakran az állam - fizeti, vagy megkövetelik a dolgozótól, vagyis zsíros bevétel sok haveri "oktató" cégnek.

Most tedd a szívedre a kezed: szerinted is szakmunkás az, aki közmunkásként a füvet nyírja az árokparton? De őszintén! Nem hivatalosan, hanem a józan ész alapján. Mert akkor a pár házzal odébb lakó, 4 általánost végzett, írni-olvasni alig tudó cigány is szakmunkás volt, amikor a füvet nyírta közmunkásként - mindaddig, amíg ki nem rúgták, mert reggelente rendszeresen részegen jelent meg dolgozni. Azóta sem értem, hogy csinálta, hogy már kora reggel részeg volt...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 23:26:36

@zenoe:

Senki nem azt mondja, hogy nem kell hozzá szaktudás. De a szaktudás nem azoknál van, akik a munkát végzik, hanem azoknál a szakembereknl, akik irányítják őket. Szerintem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.27. 23:29:54

@zenoe:

És ne feledd, egész végig a parkokban dolgozó közmunkásokról volt szó. Ők egészen bizonyosan nem rendelkeznek azzal a szaktudással, amivel te.

nu pagagyí 2017.12.28. 08:38:09

A kevesebb szabadság és a minimálbért el nem érő fizetés együtt azt fejezi ki, hogy a közmunkás egy selejt és örüljön, ha egyáltalán dolgoztatják. Az egész jogszabály tükrözi a rezsim gondolkodását: aki rászorul, azt meg kell fosztani az önbecsülés minimumától is, hogy zsarolható legyen a rendszer alapját képző, a dolgoztatás "kegyét" gyakorló helyi kiskirályok által. A Fidesz-rezsim valódi tömegbázisa a kiszolgáltatott emberek tömege.

zenoe 2017.12.28. 09:05:43

Kedves Kovacs Nokraft Jozsefne!

Igen, tudom, hogy a közmunkásokról van szó, csak közben elhangzottak ilyen gondolatok is: "Parkfenntartas miota szakmunka??? " És úgy éreztem, meg kell védeni a parkfenntartást, mint olyant, hogy az igen is szakmunka.
Amúgy meg szerintem is nonszensz, hogy ha valaki közmunkás, akkor nem járnak az egyébként általános alapjogok, mint a szabadság.
Csak halkan teszem hozzá, hogy az előző cégemnél simán elvégeztettek olyan munkát közmunkásokkal, ami bőven szakmunka (favágás, traktor vezetés, stb.). Mert a rendszer ezt lehetővé tette. És a cégnek így a közmunkás kvázi rabszolga lett. Ez akár tetszik, akár nem sajnos így van. Csak azért mert kihasználták az ember gyengeségét. Amúgy szerintem az egész program pár kivételtől, meg régiótól eltekintve zsákutca. Nem én találtam ki, hogy nem halat adni kell, hanem megtanítani hálót szőni, halat fogni. Vagy valami ilyesmi. Ja és valamelyik fenti hozzászólás kapcsán is megjegyezném, hogy én még csak fehér részeg (alkoholista) közmunkással találkoztam, dolgoztam. A kisebbség valamiért nem preferálja a piát olyan szinten, mint mi fehérek, de ez persze csak saját tapasztalat és nem lehet általánosítani.
Ja és majdnem elfelejtettem, hogy bizony olyan közmunkással is találkoztam (lásd fentebb a traktoristát, favágót), aki egyébként szakember. Másképp nem is tudott volna traktorral szártépőzni, meg fát vágni, vagy éppen metszeni. Szóval nem tennék egyenlőségjelet a közmunkás és analfabétizmus között. Sokszor bizony egy szakmunkás (diplomás) is lehet közmunkás családi és egyéb okok miatt, ami már egy másik történet.

agarik 2017.12.28. 09:47:25

A közmunkásnak EGYÁLTALÁN NINCS munkája.
Akinek munkája van, az pl. munkabérre jogosult. Ilyet közmunkás EGYÁLTALÁN NEM kap, tehát nincs munkája.
A közmunkás SEGÉLYT kap, segélyezett, nem dolgozik!

Zsuzsi25 2017.12.28. 10:48:55

@kunzoo: ez szar hasonlat! A tesco.s dolgozo nem az államtol, az adofizetök pénzéböl kapja a fizetését..

Zsuzsi25 2017.12.28. 10:52:26

@zenoe: "A kisebbség valamiért nem preferálja a piát olyan szinten, mint mi fehérek,"
Te mit szivsz???? Mint a mellékelt ábra mutatja (mostani metil alkohol botrány, ahol kisgyerekek is mérgezést kaptak) a kisebbség erösen alkoholista nép, nem véletlenül nem kap sehol munkát a versenyszférában.

Zsuzsi25 2017.12.28. 10:57:51

@nu pagagyí: A közmunkások többsége tényleg selejt. Egyszerüen teljesen alkalmatlanok bármilyen értéktemertö tevénységre.
Amelyikbe szorult némi ész, az nem véletlenül nem megy el tisztességes munkát vállalni.
Közmunkán lehet lébecolni.....egy gyárban nem.lehetne.
Nehogymár ugyanazt a fizetést kapja egy lusta diszno közmunkás, mint a gyárban dogozo, tisztességes munkásember, aki nem meklesleg ténylegesen adozik. (Merthogy a közmunkás egyáltalán nem adozik....(ténylegesen)

kunzoo 2017.12.28. 11:41:39

@Zsuzsi25:
Itt arra céloztam hogy ahhoz a munkához sem kell több jobb képzettség mégis legalább minimálbéres. A munka jellegét vetettem össze nem a munkáltatót

kunzoo 2017.12.28. 11:44:41

@Zsuzsi25:
Ráadásul ha valaki ezt akarja csinálni főállásban kell neki valami pénztárgépkezelői papír. A melódiákosnak nem kell. Hogy lehet egyszerre a kettő? A munka ugyanaz az egyiknek papírt kell hozni róla a másiknak nem. (igaz stornózni tilos nekik)

kunzoo 2017.12.28. 11:49:20

@Zsuzsi25:
Van benne valami de arra hívtam fel a figyelmet amikor a szakmunkát is velük végeztetik el olyan is lesz. Az ezt tanult ember meg munka híján pl. pénztáros. A képzett pénztáros meg beteghordó:)))

A közmunkát vidéken inkább arra használnám hogy pl. irtsák ki a keleti bálványfát. (ecetfa) borzalmas növény, könnyű felismerni invazív faj mégis mindenki leszarja.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.28. 12:29:37

@nu pagagyí:

Tévedsz. Ahogy az AB is kifejtette, a közmunka lényegében a szociális rendszer némi kiterjesztése.

A közmunkások többsége olyan munkát végez, amilyenre a cégeknek nemigen van szükségük, vagy legalábbis nem a közmunkások munkaintenzitásával - most ne nézzük azokat a törvényesség határán billegő eseteket, amikor közmunkást alkalmaznak a korábban kirúgott fix állású dolgozó helyett.

A közvetlen környezetemben is azt látom, hogy a polgármester könyörületből vesz fel olyanokat közmunkásnak, akik normális munkára ezért vagy azért alkalmatlanok (nem betegekről vagy rokkantakról beszélek), viszont a szokásos segélyekből nem élnének meg. Vagyis ez tényleg a szociális háló kiterjesztése, nem piaci alapú munkaviszony.

Aztán úgy csavarod a dolgot, ahogy akarod, a vége úgyis az lesz, hogy okot találj a kormány fikázására. Pedig lenne épp elég jogos ok is.

zenoe 2017.12.28. 12:45:27

Zsuzsi25 hát te aztán nagyképü vagy. De olvasni és értelmezni nem tanultál meg. Az világos, hogy saját tapasztalatokat írtam? Dolgoztál valaha közmunkásokkal? Mindig látatlanul itélkezel?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.28. 13:33:32

@zenoe:

Már írtam: a parkfenntartás egészen biztosan szakmunka, sőt annál is több, de akikkel végeztetik, azok nem azok. Az okostelefonok gyártása is komoly szakmunka, mégsem szakmunkás a gépnél álló betanított munkás, akinek betanítottak pár munkamozzanatot. Talán érted, mit akarok ezzel mindani.

"ha valaki közmunkás, akkor nem járnak az egyébként általános alapjogok, mint a szabadság. "

Jár neki az alapszabadság, nem? Megkapja, nem?
A közmunkás, ahogy valaki fentebb írta is, nem piaci alapon foglalkoztatott munkás. Piaci alapon nem lenne munkája, mert ha lenne, akkor nem közmunkásként dolgozna. A közmunka lényegében emelt összegű segély, amiért a segélyezett vállal némi munkavégzést.

(Van olyan dolog, hogy ápolási díj. Az illető súyosan beteg vagy rokkant hozzátartozóját ápolja, ezzel az államnak megtakarítja az intézeti gondozás költségét. Az ápolási díjból TB-t és nyugdíjjárulékot vonnak le. Munkaviszonynak számít, teljes értékben beszámít a szolgálati időbe. Valahogy mégsem jár utána szabadság, még évi egyetlen nap sem, és még senkit nem hallottam háborogni emiatt.)

"az előző cégemnél simán elvégeztettek olyan munkát közmunkásokkal, ami bőven szakmunka (favágás, traktor vezetés, stb.)."

És azok a közmunkások valódi szakmunkások voltak? Szakmunkásbizonyítvánnyal? Vagy csak részt vettek a balesetvédelmi oktatáson, már ha egyáltalán volt ilyen? Na meg most komolyan állítod, hogy a favágás szakmunka? Nagyon inflálódott akkor a szakmunka fogalma, mert a legjobb esetben is csak betanított munka.

Ha meg a törvényileg szükséges képesítés nélkül végezték ezeket a munkákat, esetleg balesetvédelmi oktatást sem kaptak, akkor a cég törvényt sértett, fel kell jelenteni. Ott lesz tanúnak a sok közmunkás, nem ússza meg a büntetést.

Ha meg valódi szakmunkások voltak, akkor biztos találtak volna maguknak rendes, fix munkát is, elvégre munkaerőhiány van: aszongyák, lasszóval kell fogni a szakképzett munkaerőt.

"Nem én találtam ki, hogy nem halat adni kell, hanem megtanítani hálót szőni, halat fogni."

Ez elméletben szép és jó. A GYAKORLATBAN mit tanácsolnál a segély helyett közmunkát választó embernek a közmunka helyett? Alapítson vállalkozást? Vagy ha nem ért hozzá, végezze el előtte a közgázt? Nyisson Bécsben cukrászdát?

Most komolyan, hogyan képzeled el azt, hogy az eddig segélyen élő sok tízezer ember "megtanul halászni"? Indítsanak kisvállalkozásokat? Tisztában vagy azzal, mennyi költséggel jár ez már akkor is, ha egyetlen peták bevételed sincs? Ez a biztos út az anyagi csődbe, a ház adótartozás fejében való elárverezéséhez stb. Ez a célod? Tudom, láttam ilyesmit, nem is egyet.

Vedd észre, hogy az az ember nem véletlenül volt a közmunka előtt segélyen. Nem alkalmas a halfogásra. Sokszor még a normális munkára sem. (Persze mindig lehet találni pár sikersztorit, de az nem jellemző.)

"én még csak fehér részeg (alkoholista) közmunkással találkoztam, dolgoztam."

Én meg csak egyetlen, történetesen cigány volt közmunkásról beszéltem. Ezzel szerinted általánosítottam?

"Szóval nem tennék egyenlőségjelet a közmunkás és analfabétizmus között."

Én sem tettem. Vagy ha szerinted igen, akkor hol?

"Sokszor bizony egy szakmunkás (diplomás) is lehet közmunkás családi és egyéb okok miatt, ami már egy másik történet."

Abszolút nem jellemző egyéni esetekről akarunk vitázni vagy a közmunka rendszeréről? Ha az utóbbiról, akkor nem célszerű a diplomás közmunkás felemlegetése, ahogy a kutyát megharapó postásról sem feltétlen szükséges értekeznünk.

Nagyon könnyű követelőzni, elégedetlenkedni, fikázni. Ám ha tudsz, javasolj valami jobbat a közmunkánál azon emberek számára, akik segélyen élnek, és bármi okból alkalmatlanok a rendes állásban történő munkavégzésre.
Avagy ismerd el, hogy ez bizony egy szociális szolgáltatás, némi NEM PIACI ALAPÚ, nem is piaci értékű és minőségű (ismét ne jöjj a biztos meglévő kivételekkel) munkáért több segély.

zenoe4 2017.12.28. 15:38:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Hát először is köszönöm a hozzászólást. Üdítő olvasni, hogy valaki nem élből támad, hanem gondolkodik is. De lássuk a választ :)
Azzal nem is vitatkozom, hogy a közmunka mint olyan, tulajdonképpen egy segély. Ez szerintem is így van. Ami ezen belül érdekes, hogy az állam különbséget tesz, munka és munka között. Magyarán azt mondja, ha közmunkás vagy, akkor nem jár az éves (életkor szerinti) szabadság és a mindenkori hivatalos minimálbéreket se figyeld, mer te ugye közmunkás vagy. Na és itt van a kutyuli elásva. Ha tetszik, ez a kisbetűs rész. Mert ez mindaddig igaz is lehetne, amíg az önkormányzatnál vagy közmunkán és már alig várod, hogy kikerülj a piacra, de ez nem igaz. Mert közmunkás nem csak önkormányzatnál lehetsz. Most itt kéne hatásszünetet tartanom :)) Lehetsz még egyháznál és magáncégnél is. Csak meg kell indokolni a cégnek, hogy közmunkásra azért van szüksége...... kiskapu + rizsa+ kapcsolati tőke.... Bezony ám. Szóval amikor már magán szektorban vagy (maszek, vagy egyház) akkor már a közmunkás jogaiddal dolgozol a nagy büdös világban. Ez az én olvasatomban azt jelenit, hogy ha felvett az egyház, mondjuk kertésznek az igazi kertész mellé, akkor a két ember ugyanazért a munkáért más milyen vastagságú borítékot visz haza a hó végén. És ez nem kitaláció, tapasztalat sajnos. Aki nem hiszi nézzen utána. És tudod, hogy mivel tudják az egyszeri halandót bent tartani közmunkásként? A válasz rém egyszerű: a kedves páciens abban ringatja magát, hogy ha jól dolgozik, egyszer átkerül ténylegesen a céghez/ egyházhoz. Na csak itt van egy kis bibi, mert a maszek/ egyház miért venné át, ha amíg közmunkás, szinte minden költséget az állam fedez. Plusz támogatásként még munkaruhát és eszközöket is lehet igényelni évente minimum egy alkalommal. Csak azért tudom, mert én is csináltam ezt. Amúgy, ha állami cég vagy 100 %-os a közmunkások utáni támogatás, lásd erdészet pl.

A halászat... Őszinte leszek, nem tudom. De az a szomorú, hogy ahogy elnézem az állam se. Van pár kezdeményezés, de azok se az állam részéről érkeztek. Gondolok itt a kis, eldugott községekben szerveződő foglalkoztatási megoldásokra.

Az viszont biztos, hogy zsákutca, mert amíg az egyház, maszek, állami cégek megtehetik, hogy valakit huzamosabb ideig közmunkásként alkalmaznak, addig ha muszáj lenne, akkor se veszik át, pont azért mert nekik anyagilag sokkal, de sokkal jobban megéri ilyen formában dolgoztatni.

És hogy az államnak eddig miért volt ez jó? Egyszerű: ...és ez megint apró-betűs rész, vagy ha tetszik akkor pofátlanság. Ugyanis abban mindenki egyetért, hogy a közmunka-program egy segélyezési forma. De kérdem én, akkor miért számolják a közmunkások népes hadát is a foglalkoztatottak sorába??? Ha nem munka, hanem segély??? Na erre varrj gombot. De megválaszolom: statisztika. Ennyi.
Amúgy ez már az államnak is sok, mert mosd kezd belőle kifaralni. Ha gondolod elmesélem :) Sajnos van tapasztalatom bőven.

Analfabetizmus. Nem, nem írtad sehol se, de valahogy a közmunkások kapcsán hajlamosak vagyunk csak egyszerű, szinte írástudatlan emberekre gondolni, pedig a történet sajnos nem ennyire egyszerű.

A favágás, bármennyire is fáj amúgy szakmunka. Ha van erdész ismerősöd azért kérdezd majd meg tőle is. Kíváncsi vagyok más válaszára. Csak megjegyezném, hogy kuglizás és a fadöntés között van némi picinyke különbség és akkor még nem említettem a veszélyes fák vágását, mert az megint más :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.28. 16:01:30

@zenoe4:

"Ami ezen belül érdekes, hogy az állam különbséget tesz, munka és munka között."

Pedig logikus. Te is elismered, hogy egy segélyezési forma, vagyis részben segély. Akkor mondjuk úgy, hogy a segély része után nem jár szabadság. - Persze OK, ki mondja meg, hányadrésze a segély, nem is kell ebbe belemenni, érted, mire gondolok.

"Csak meg kell indokolni a cégnek, hogy közmunkásra azért van szüksége..."

Ha visszaolvasol, én is azt írtam, hogy "most ne nézzük azokat a törvényesség határán billegő eseteket, amikor közmunkást alkalmaznak a korábban kirúgott fix állású dolgozó helyett. " Az, amit te írsz a közmunkások lényegében bérbe adásáról, azt én is elítélem - akkor is, ha a törvény megengedi. Ha teljes értékű munkát végez a dolgozó, akkor alkalmazzák teljes értékű dolgozóként. Ebben egyetértek veled.

"A halászat... Őszinte leszek, nem tudom. De az a szomorú, hogy ahogy elnézem az állam se."

Hát igen, az államnak nem az a dolga, hogy munkahelyeket teremtsen, hanem az, hogy a gazdaságot ösztönözze a munkahelyteremtésre. Ezért a közmunka elvileg sem lehet megoldás, de senki nem is állítja KOMOLYAN, hogy az. A politikai lózungok szintjén a "munka világába való visszavezetésről van szó", ami nyilván csak szólam - de azért valamennyi igazság van is benne. Remélhetően sokan megértik, hogy a munkával többre lehet jutni, mint a segéllyel.

Ha annyit elér a közmunka, hogy egyes gyerekgyártásból élő családokat rávesz a munkára, akkor az már némi siker. Munka + magasabb segély még mindig jobb, mint egész napi semmittevés + segély. És legalább a gyerek is azt látja otthon, hogy a papa/mama dolgozni jár, nem a valagát mereszti otthon egész nap. :) Hidd el, ez sokat számít az ilyen családokban felnövő gyerekek szocializációja szempontjából.

"amíg az egyház, maszek, állami cégek megtehetik, hogy valakit huzamosabb ideig közmunkásként alkalmaznak, addig ha muszáj lenne, akkor se veszik át"

Igen, ez visszás dolog, visszaélés, meg kellene szüntetni. A törvénynek nem megengednie, hanem tiltania kellene.

"És hogy az államnak eddig miért volt ez jó? Egyszerű: ..."

Én is ezt írtam feljebb:

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Ebben nyilván egy rakás politika is van, hiszen sokkal jobban hangzik, hogy az országban szinte mindenki képzett szakmunkás: szakképzett takarító (oppardon: higiéniai asszisztens), szakképzett edénymosogató (Angliában is kérik az OKJ-s mosogatói "diplomát"?), szakképzett fűkaszakezelő, szakképzett gereblyekezelő stb. És persze anyagi érdek, hiszen ezeket a tanfolyamokat valaki - gyakran az állam - fizeti, vagy megkövetelik a dolgozótól, vagyis zsíros bevétel sok haveri "oktató" cégnek. "

"A favágás, bármennyire is fáj amúgy szakmunka."

Ezzel továbbra sem tudok egyetérteni, de ne vesszünk össze rajta. :)
süti beállítások módosítása